maandag 12 maart 2012

Onderzoeksvraag, hypothese en activiteitenplan

De kinderen uit groep 7 en 8 zijn inmiddels aan de slag gegaan met een eigen onderzoek. Ze moesten (eventueel samen) dit keer een onderzoeksvraag bedenken. En dat was soms nog best lastig.
De vraag moest over één van de volgende thema's gaan;
* Hersenen en gedrag
* Sport en beweging
* Voeding


Sabine Mous vertelde afgelopen donderdag over haar eigen onderzoek (hersenen en ADHD). Daarna kon ze de onderzoeksvragen van de kinderen beoordelen en goedkeuren. Aanstaande donderdag gaan we samen met Nirvan (student Pabo) verder werken aan ons eigen onderzoek. We gaan een opzet maken voor het onderzoek. Wat heb je nodig? Wie worden je proefpersonen? Wanneer gaat je onderzoek plaatsvinden? Hoe ga je alles meten?
De kinderen hebben dus genoeg te doen voordat ze echt aan de slag kunnen!






Ter voorbereiding op ons eigen onderzoek bezoeken wij maandag het Natuurhistorisch Museum. We hebben er zin in!

Tijdens de museumles ‘Lang zullen we leven?!’gaan de leerlingen op onderzoek uit in het Natuurhistorisch Museum Rotterdam. In het museum is de tentoonstelling ‘Van Piep tot Stok’ te zien. Deze tentoonstelling laat de resultaten zien van onderzoek dat door het Erasmus Medisch Centrum wordt uitgevoerd. De grote, langlopende bevolkingsonderzoeken waarover in het openingscollege is verteld: Generation R en ERGO.

 De museumles speelt zich echter niet alleen af in deze expositie. Het gaat bij deze museumles om het opdrachtenblad wat de leerlingen maken, waarbij ze inzicht krijgen in ouder worden, ziekten die daarbij komen kijken en wat de gevolgen zijn van een langere levensverwachting, maar ook in thema’s die daarmee samenhangen, zoals genetica en evolutie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten